BLOG: Nuaktiv pridáva k projektom hodnotu, každý jeden sprevádza skúsený IT analytik
Úloha IT analytika je unikátna, svojimi schopnosťami a skúsenosťami sprevádza každý projekt, dolaďuje ho pre klienta do dokonalosti.
Ešte pred podpisom kontraktu analyzuje požiadavky klienta, posudzuje ich a rozhoduje, či a ako je projekt realizovateľný. Zákazníka následne sprevádza celým procesom – od návrhu riešenia až po jeho prevádzku.
IT analytik dohliada na to, aby dodávané riešenie zodpovedalo potrebám klienta alebo organizácie, a že projekt prebehne efektívne, včas a v rámci rozpočtu.
Vybrané činnosti, na ktorých sa IT analytik aktívne podieľa:
- Zber a definovanie požiadaviek zákazníka
- Tranformácia obchodných cieľov a požiadaviek do technických špecifikácii
- Zjednotenie terminológie a zabezpečenie komunikácie v tíme
- Podpora efektívneho riadenia zmien (s ohľadom na čas, rozpočet a technické riešenie)
- Zabezpečenie súladu s technologickými a legislatívnymi štandardmi
- Podpora pri testovaní a nasadzovaní dodávaných riešení
Fázy realizácie projektu
Každý jeden projekt, do ktorého sa zapojíme, prechádza viacerými fázami:
- Prípravná fáza
- Realizačná fáza
- Prevádzková fáza
Každá z nich má svoje špecifiká, IT analytik je však pre svoju pridanú hodnotu dôležitou súčasťou každej z nich, t.j. celého trvania projektu.
Pre-sales alebo prípravná fáza
Táto fáza je kľúčová pre budúceho realizátora projektu. Rozhoduje sa v nej totiž, či sa projekt vôbec uskutoční.
Úloha IT analytika je pritom v tomto kroku zásadná – analyzuje požiadavky klienta a hodnotí, či má dodávateľ kapacity projekt realizovať. Spolupracuje s obchodným tímom na cenovej ponuke a návrhu riešenia. Pri verejných projektoch je dôležité poznať aj pravidlá stanovené inštitúciami.
Bez precíznej práce IT analytika v pre-sales fáze môže firma prísť o príležitosti alebo vstúpiť do nevhodného projektu.
Realizačná fáza
„Po podpise zmluvy začína analytická a projektová fáza, kde sa vytvára detailný harmonogram, kľúčové aktivity a míľniky projektu,“ vysvetľuje Martin Grondžák Delivery Director v spoločnosti Nuaktiv.
IT analytik pripravuje podrobnú analýzu projektu, študuje požiadavky zákazníka a relevantnú legislatívu. Pri súkromných firmách sa zameriava na biznis problematiku, metodiky, alebo interné smernice, pri nadnárodných konzorciách na pravidlá materskej organizácie.
Nikdy nezačneme pracovať na projekte len na základe spísaných požiadaviek od klienta. Každá oblasť má svoje "nuansy" a zadávateľ nemusí vidieť do každého detailu, ktorý my potrebujeme vedieť. Bez predošlej analýzy to považujeme za nezodpovedné voči zákazníkovi.
Zuzana Gürtlerová, IT analytička spoločnosti Nuaktiv
Po analýze sa tvorí návrh riešenia a hlavná stratégia. IT analytik spolupracuje s architektom a projektovým manažérom na tom, aby všetky aspekty projektu boli pokryté a vývojári splnili očakávania.
So zákazníkom sa pravidelne stretávame, pretože potrebujeme porozumieť jeho potrebám. Chceme, aby nás klient vnímal ako spolupracovníkov, ktorí mu chcú pomôcť.
Martin Fleško, IT analytik spoločnosti Nuaktiv
Vytvorením a implementáciou projektu sa realizačná fáza nekončí. Na rad prichádza testovanie, zaškoľovanie používateľov a príprava dokumentácie projektu.
Postimplementačná a prevádzková podpora
Po realizácii, testovaní a odovzdaní projektu zákazníkovi začína tretia, podporná a prevádzková fáza. V tomto období sa riešia vylepšenia, opravy alebo zmeny vyplývajúce z používania. Táto podpora zvyčajne trvá štyri až päť rokov.
Je z nášho pohľadu prirodzené, že aj v tejto fáze projektu hrá na našej strane IT analytik dôležitú úlohu. V prípade potreby je klientovi k dispozícii nielen ohľadom prevádzky odovzdaného diela, ale taktiež ohľadom jeho ďalšieho rozvoja.
Po odovzdaní projektu nedávame ruky preč. Chceme, aby systém dobre fungoval aj v ďalších rokoch. Snažíme sa s klientom spolupracovať na jeho ďalšom rozvoji.
Martin Grondžák, Delivery Director spoločnosti Nuaktiv
Často sa tento servis rieši aj samostatnými zmluvami, keďže klienti nie vždy počítajú s potrebou údržby a rozvoja systému po implementácii.
Posledné aktuality
- Elektronické služby sme rozšírili o Konto občana
- Digitalizácia a efektívne riadenie obstarávania v spoločnosti SPS, a.s.
- BLOG: Elektronická registratúra firmu zbaví zbytočných „papierovačiek“
- Digitálny manažment a elektronické podpisovanie dokumentov pre UNLP Košice
- Pokojné Vianoce a šťastný nový rok 2025