Elektronické služby sme rozšírili o Konto občana

Rozšírenie elektronických služieb o ďalšie benefity pre koncového používateľa bolo hlavným cieľom našich aktivít pri kreovaní služby Konto občana.

Nuaktiv - Konto občana

Komunikovať s mestom či obcou a vybavovať rôznu agendu z pohodlia domova, a to kedykoľvek počas dňa – takto si predstavuje elektronické služby nejeden obyvateľ Slovenska.

Prečo ľudia nekomunikujú elektronicky

Dôvodov je viacero - pretrvávajúce technické bariéry, nedostatočná digitálna gramotnosť, komplikovaný systém eGovernmentu, vo veľa prípadoch neochota úradov akceptovať elektronickú komunikáciu, ale tiež aj zvyk (najmä v prípade staršej generácie) chodiť na úrady osobne.

Avšak základnou a často neprekonateľnou prekážkou pri elektronickej komunikácii so štátom býva jedna nevyhnutná súčasť takéhoto kroku – prihlasovanie sa cez eID (elektronický občiansky preukaz) a následné podpisovanie elektronickým podpisom. Ide o to, že nie všetci držitelia eID majú aktivované certifikáty pre elektronický podpis.

Podľa dostupných údajov je na Slovensku v súčasnosti takto aktívnych len približne 13 % držiteľov eID. V Nuaktive sme sa preto zamysleli nad tým, ako by sa dala zlepšiť elektronická komunikácia ľudí s obcami, aby na to nepotrebovali elektronický občiansky preukaz. A tak vzniklo riešenie Konto občana. 

V čom je Konto občana jedinečné

Do Konta občana sa obyvateľ mesta prihlasuje s údajmi, ktoré obdrží od mesta. Prostredníctvom svojho konta získava rýchly prehľad o stave všetkých svojich záväzkov a povinností voči mestu.

Keď sa obyvateľ mesta prihlási do svojho konta, aktuálne v ňom môže vidieť všetky platby, ktoré už voči mestu zrealizoval štandardnou formou. Má tak okamžitý prehľad o tom, ako si plní svoje záväzky voči mestu, prípadne do kedy má ešte nejaké poplatky uhradiť. 

Kľúčové výhody

  • Komunikácia z pohodlia domova (bez obmedzenia v podobe úradných hodín)
  • Na vybavenie základnej agendy nie je potrebné používať eID kartu
  • Detailná evidencia všetkých záväzkov, resp. platobných povinností občana
  • Možnosť okamžitej realizácie online platieb
  • Komunikácia samosprávy s občanom na jednom mieste

Pripravované kroky do budúcnosti

Ambíciou do blízkej budúcnosti je rozšírenie funkcionality Konta občana aj na akúkoľvek komunikáciu obce s obyvateľmi.

Obec by tak mohla touto cestou informovať priamo konkrétneho občana napríklad o tom, že na jeho ulici je plánovaná odstávka vody, alebo elektríny. Alebo by mu mohla posielať informácie k blížiacim sa voľbám a podobne. Ľudia by tak mali komplexné informácie, ktoré sa ich týkajú na jednom mieste prehľadne zoradené.

Elektronické služby Blog

7.3.2025

Všetky aktuality