Elektronické služby sme rozšírili o Konto občana
Rozšírenie elektronických služieb o ďalšie benefity pre koncového používateľa bolo hlavným cieľom našich aktivít pri kreovaní služby Konto občana.
Komunikovať s mestom či obcou a vybavovať rôznu agendu z pohodlia domova, a to kedykoľvek počas dňa – takto si predstavuje elektronické služby nejeden obyvateľ Slovenska.
Prečo ľudia nekomunikujú elektronicky
Dôvodov je viacero - pretrvávajúce technické bariéry, nedostatočná digitálna gramotnosť, komplikovaný systém eGovernmentu, vo veľa prípadoch neochota úradov akceptovať elektronickú komunikáciu, ale tiež aj zvyk (najmä v prípade staršej generácie) chodiť na úrady osobne.
Avšak základnou a často neprekonateľnou prekážkou pri elektronickej komunikácii so štátom býva jedna nevyhnutná súčasť takéhoto kroku – prihlasovanie sa cez eID (elektronický občiansky preukaz) a následné podpisovanie elektronickým podpisom. Ide o to, že nie všetci držitelia eID majú aktivované certifikáty pre elektronický podpis.
Podľa dostupných údajov je na Slovensku v súčasnosti takto aktívnych len približne 13 % držiteľov eID. V Nuaktive sme sa preto zamysleli nad tým, ako by sa dala zlepšiť elektronická komunikácia ľudí s obcami, aby na to nepotrebovali elektronický občiansky preukaz. A tak vzniklo riešenie Konto občana.
V čom je Konto občana jedinečné
Do Konta občana sa obyvateľ mesta prihlasuje s údajmi, ktoré obdrží od mesta. Prostredníctvom svojho konta získava rýchly prehľad o stave všetkých svojich záväzkov a povinností voči mestu.
Keď sa obyvateľ mesta prihlási do svojho konta, aktuálne v ňom môže vidieť všetky platby, ktoré už voči mestu zrealizoval štandardnou formou. Má tak okamžitý prehľad o tom, ako si plní svoje záväzky voči mestu, prípadne do kedy má ešte nejaké poplatky uhradiť.
Kľúčové výhody
- Komunikácia z pohodlia domova (bez obmedzenia v podobe úradných hodín)
- Na vybavenie základnej agendy nie je potrebné používať eID kartu
- Detailná evidencia všetkých záväzkov, resp. platobných povinností občana
- Možnosť okamžitej realizácie online platieb
- Komunikácia samosprávy s občanom na jednom mieste
Pripravované kroky do budúcnosti
Ambíciou do blízkej budúcnosti je rozšírenie funkcionality Konta občana aj na akúkoľvek komunikáciu obce s obyvateľmi.
Obec by tak mohla touto cestou informovať priamo konkrétneho občana napríklad o tom, že na jeho ulici je plánovaná odstávka vody, alebo elektríny. Alebo by mu mohla posielať informácie k blížiacim sa voľbám a podobne. Ľudia by tak mali komplexné informácie, ktoré sa ich týkajú na jednom mieste prehľadne zoradené.
Posledné aktuality
- Elektronické služby sme rozšírili o Konto občana
- Digitalizácia a efektívne riadenie obstarávania v spoločnosti SPS, a.s.
- BLOG: Elektronická registratúra firmu zbaví zbytočných „papierovačiek“
- Digitálny manažment a elektronické podpisovanie dokumentov pre UNLP Košice
- Pokojné Vianoce a šťastný nový rok 2025