BLOG: V zavádzaní elektronických služieb sme ako doma

Zavádzaniu elektronických služieb do praxe sa v Nuaktive venujeme už roky a pripravili sme nejedno riešenie pre rôzny typ zákazníkov.

Elektronické služby od Nuaktiv

Možno si v tejto chvíli poviete, čo vlastne sú elektronické služby? Hovorí sa o nich na Slovensku celé roky, o ich dôležitosti a potrebe pre ľudí. A tiež aj o tom, ako v nich ako krajina ťaháme za kratší koniec.

„Vo všeobecnosti môžeme povedať, že elektronické služby sú nástrojom pre občanov, aby si dokázali z pohodlia domova vybaviť nejakú agendu voči úradu,“ opisuje Ján Gnojčák, projektový manažér Nuaktivu.

Elektronické služby umožňujú používateľom (fyzickým a právnickým osobám) vybavovať administratívne, obchodné alebo informačné úkony online – rýchlo, jednoducho, pohodlne a kdekoľvek.

V praxi to znamená, že človek nemusí ísť osobne na miestny alebo iný úrad, keď si potrebuje zaplatiť poplatok za odpadky, za psa alebo daň z nehnuteľnosti či prihlásiť dieťa do škôlky. Všetko môže urobiť z pohodlia domova rýchlejšie a aj mimo pracovných hodín.

Máme vlastné riešenia pre mestá a obce

V Nuaktive sme sa zameriavali viac na elektronické služby miest a obcí, pre ktoré prevádzkujeme riešenie s názvom ESMAO (Elektronické služby miest a obcí). V súčasnosti ho používa viac ako 150 miest a obcí na Slovensku, vrátane Bratislavy a Košíc.

Medzi najčastejšie využívané elektronické služby patrí napríklad podávanie daňového priznania k dani z nehnuteľností, platenie poplatkov za odpad a prihlasovanie detí do škôl, daň za psa. 

A ako funguje táto služba pre občanov?

Prídu na portál a vo vyhľadávači si zadajú službu, o ktorú majú záujem. Napríklad zaplatiť daň za psa. Portál im vyhľadá danú požiadavku a potom môžu priamo v počítači vyplniť potrebný formulár a odoslať ho obci. Tu však treba spozornieť, pri väčšine služieb je nevyhnutné mať elektronický občiansky preukaz s elektronickým podpisom.

Pomohlo by jednoduchšie prihlasovanie k službám

Pri elektronických službách zvyčajne fungujú tri druhy. Prvou je anonymná služba, pri ktorej sa občan nemusí nikam prihlásiť a nepotrebuje teda elektronický občiansky preukaz.

V tomto prípade však nemôže očakávať, že na svoju požiadavku dostane odozvu. Takto môže nahlásiť napríklad výtlk na ceste či nefunkčné osvetlenie. Ak má v mobilnom telefóne zapnutú GPS navigáciu, vie daný problém presne lokalizovať, prípadne odoslať aj fotografiu. 

Pri ďalších dvoch typoch služieb sa už musí občan prihlásiť cez elektronický občiansky preukaz. Niekedy stačí len samotné prihlásenie a autentifikácia daného klienta. Napríklad pri zaplatení miestneho poplatku.

Ľudia si musia aktivovať elektronický občiansky preukaz a zaobstarať aj jeho čítačku. Najmä pri starších obyvateľoch miest a obcí to býva problémom.

Pri treťom type služby je už potrebná nielen autentifikácia, ale aj autorizácia, čiže elektronický podpis. Napríklad pri podaní daňového priznania k dani z nehnuteľnosti. 

Práve toto býva častým kameňom úrazu, ktorý bráni v širšom využívaní elektronických služieb. Ľudia si musia aktivovať elektronický občiansky preukaz a prípadne zaobstarať aj jeho čítačku, ak ju ešte nemajú priamo v počítači. Najmä pri starších obyvateľoch miest a obcí to býva problémom.

Ako primäť ľudí k využívaniu elektronických služieb

Bežným občanom by určite pomohla lepšia motivácia zo strany štátu či miest. Napríklad výraznejším znižovaním rôznych poplatkov či daní, ak sú vybavené elektronicky.

Na Slovensku má v súčasnosti aktivovanú elektronickú schránku len 13 % ľudí. Pričom firmy, teda právnické osoby, ju už majú povinne. Pre porovnanie, napríklad vo Fínsku je takto aktívnych približne 98 % ľudí. 

Na Slovensku má v súčasnosti aktivovanú elektronickú schránku len 13 % ľudí.

Pritom treba spomenúť, že okrem pohodlnejšieho a rýchlejšieho vybavenia agendy platia aj pri elektronickom podaní na úrade štandardné zákonné lehoty. Zároveň sú už aj teraz pri elektronickom vybavení automaticky znižované sumy poplatkov.

A čo samosprávy?

Tým môže využívanie elektronických služieb šetriť čas a dokážu tak odbremeniť zaneprázdnených pracovníkov na jednotlivých úradoch. A to so sebou nesie aj finančné úspory.

Samosprávam by však určite pomohlo aj lepšie prepojenie medzi jednotlivým elektronickými systémami štátu, aby s nimi vedeli rýchlejšie a efektívnejšie komunikovať a získavať potrebné informácie.

Elektronické služby Blog

21.8.2024

Všetky aktuality